Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Eva Fristedt - 24 mars 2009 21:53

Innan vi lämnade Italien för några veckor sedan hann de första bitarna  av pergolan ta form. Allt sly som inte var tillräckligt kraftigt för att bli ved till nästa vinter, klipptes ner och fick bli fyllnadsmaterial så att nedersta delen av tomten blev plan. Sen har jag försökt att utröna vilka andra växter det är som klättrar på resterna av den gamla pergolan och det är inte det lättaste.

Hoppas komma underfund med det när jag återvänder i maj.

Vi hann också besöka grannbyns plantskola ett par gånger och utöka vinodlingen med två table-grapes och två vinrankor för vintillverkning. Vid sista besöket köpte vi 5 nya gröna störar efter att jag hade misslyckats med att försöka använda stammarna av de nersågade vildplommonen till att stötta taket på pergolan.

Vid nästa Italienvistelse hoppas jag hinna med att leta upp ett lämpligt och passande möblemang för pergolan - något som kan stå ute året runt.

Av Eva Fristedt - 24 mars 2009 21:14

För snart 1 år sedan promenerade vi in bland dessa vilda senapskåls som växte som ogräs och tänkte hur ska det här bli. All tid kommer att gå åt till att röja när man väl har kört 180 mil.

Nu längtar jag ner just till det här minutiösa rensandet i ett par timmar - för att sen kunna sitta och njuta av italienska frukter och grönsaker och beskåda dagsverket. 

Jag kan till och med tycka att det är lite synd att alla träden är färdigbeskurna för i år. Fast det är klart det ska bli mycket spännande och se om det blir lättare att plocka alla fikon till hösten, om oliverna verkligen blir större och om det överhuvudtaget kommer någon frukt på de gamla vinstockarna och granatäppleträdet? Ni ska får en utförlig rapport om skörden till hösten.

Men först ska jag åka ner och se om ovan träd och buskar kommer att någon bra blomning. Det ger ju en indikation om vad som komma ska.

Idag är det snö i Sverige och 18° i Italien.... 

Ovido - Quiz & Flashcards