Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Eva Fristedt - 20 februari 2012 17:11

Ännu mer snö har det kommit så denna gång har det inte blivit tal om trädgårdsarbete förutom

att varje dag skaka av snön på mina apelsinträd så att de inte knäcks. Som tur vad så hann jag packa in

alla 5 träden för de hotades med "gelo" kyla här. Nu är det:

Italy sotto neve e gelo.

    

Av Eva Fristedt - 20 februari 2012 12:25

Att snö kan komma på så olika sätt - på Österlen kommer det nästan alltid horisontellt.

I Castiglione dalade flingorna ner och snötäcket blev bara djupare och djupare trots en temperatur på runt 0 gr.

Vår by ligger på en kulle, så vi kom inte därifrån på 4 dagar, ja ner hade vi väl kommit på något sätt men aldrig upp igen. Kvällen innan detta började var jag och Lotta i Popoli för att fixa med ett mobilt modem. På vägen hem så pratade vi om att inte skulle väl de små snöfjunen som seglade ner, bli liggandes. Kaxigt och av erfarenhet sa jag

nä det tror jag absolut inte och skulle det bli lite vitt på marken i natt så har det smält innan lunch eftersom vi är så långt söderut. Tji fick jag, nästa eftermiddag var olivträden mittemot så här vackra!!!

 

Av Eva Fristedt - 20 februari 2012 10:26

Vi har skaffat en trädgård i Italien för att ha någonstans att påta i, på vintern när vår svenska trädgård antigen, ibland är täckt av snö eller är frusen. Nu är det SNÖKAOS i Italien, jag har inte kunnat skriva på ett par veckor för uppkopplingen har inte fungerat förmodligen pga av snöoväder, elen har gått och vi är evigt tacksamma för vår gasvärme.

 

Ovido - Quiz & Flashcards